OBEZITATEA SI DURERILE ARTICULARE

Cu siguranta fiecare dintre noi ne-am confruntat cel putin odata cu dureri articulare, fie de la oboseala, fie de la stat prea mult in picioare, fie din orice alta cauza, insa persoanele supraponderale sau obeze au un risc crescut de a avea dureri articulare, sistemul osteoarticular fiind grav afectat de greutatea excesiva.

Doar cateva kilograme in plus pot exercita o presiune extrem de mare asupra articulatiilor, ducand la lezarea cartilagiilor.

Aparatul nostru osteoarticular este conceput pentru a sustine o anumita greutate. Oricat de rezistente ar fi oasele si articulatiile noastre, ele nu pot suporta presiunea unei mase corporale exagerate.

Greutatea ponderala excesiva tensioneaza suplimentar articulatiile si in special articulatiile care sustin greutatea, cum ar fi articulatia genunchiului si a soldului.

S-a demonstrat ca fiecare kilogram in plus creste presiunea exercitata asupra genunchilor cu aproximativ 4 kilograme.

Deci, daca avem 10 kilograme in plus, presiunea suplimentara suportata de genunchi este cu 40 de kilograme mai mare.

De asemenea tesutul adipos in sine produce si elibereaza substante proinflamatorii care, printre altele au si un efect negativ asupra articulatiilor, slabind rezistenta oaselor si crescand riscul de fracturi.

In concluzie kilogramele in plus ne pot distruge articulatiile, ne afecteaza coloana , vom ajunge sa avem dureri foarte mari.

Solutia cea mai simpla este sa renuntam la kilogramele in exces si sa facem miscare.

Scaderea in greutate amelioreaza problemele articulare, gonartrozele sau coxartrozele avand o evolutie favorabila odata cu fiecare kilogram pierdut.

O alimentatie corecta ne protejeaza articulatiile:  somonul, macroul, heringul, tonul sau pastravul sunt alimente bogate in acizi grasi omega 3 , care au efecte antiinflamatorii, diminuand redoarea si durerea articulara; de asemenea contin si vitamina D esentiala pentru sanatatea oaselor.

Cerealele integrale sunt surse de magneziu necesar pentru productia de acid hialuronic, care reprezinta mare parte din lichidul sinovial.

Ouale sunt bogate in aminoacizi necesari productiei de keratina.

Lactatele si branzeturile sunt bogate in calciu foarte important pentru oase.

Se recomanda evitarea grasimilor, a dulciurilor si a alimentelor de tip fast-food.

Alimentatia sanatoasa si miscarea sunt doua elemente cheie pentru sanatatea articulatiilor.

Sa facem alegerile corecte, rezultatele benefice se vor face simtite.

 

Mirela ȘAIA

Medic specialist Diabet, Nutriție si Boli Metabolice

Medic specialist in programul Diet Club CENTRUL DE DIETA