Antioxidanții. Endogeni și Exogeni.

Ioana ANTON – nutriționist dietetician specialist în programul Diet Club Centrul de Dieta
Antioxidanții sunt substanțe, fie nutrienți, fie enzime care așa cum spune însăși denumirea combat – sunt anti/împotriva – efectele oxidării în organism. Este bine de știut că aceștia sunt de două tipuri antioxidanți endogeni – produși de organismul nostru și exogeni pe care îi putem consuma din alimente sau suplimente alimentare.
O dietă bogată în antioxidanți ar însemna aportul corect de vitamina A, E și C, complexul de vitamine B, polifenoli si carotenoizi și betacaroten.
Cea mai mare cantitate de vitamina A o conține ficatul de vită, porc, pui, curcan și pește, aproximativ 6,5mg/100g produs.
Vitaminele din grupul B, vitamina C, betacarotenul și carotenoizii se găsesc în cantități mari în fructe, legume cu frunze verzi și legume ca morcovi, cartof dulce și dovleac.
Una din cele mai bogate surse de vitamina E este uleiul din germeni de grâu, aprox. 215mg/100g produs.
Polifenolii sunt prezenți în plante aromatice (cum ar fi extractul de ginseng, usturoi, scorțișoară sau curcumina din turmeric), fructe (resveratrolul din struguri) .
Ne sunt de folos sau nu?
Studiile observaționale (într-un studiu observațional, investigatorii evaluează anumite aspecte ce țin de sănătatea grupurilor de participanți), ghidate de date epidemiologice și încorporate în viitoare studii suplimentare, vor ajuta la elucidarea întrebărilor despre mecanismele de acțiune ale antioxidanților și dozele necesare. Cu toate acestea, în timp ce multe întrebări legate de antioxidanți și sănătate rămân fără răspuns, cert este că trebuie să ne uităm doar la nivelul macro al alimentelor, mai degrabă decât la nivelul micro al constituenților specifici. Fructele, legumele, ceaiurile, ierburile, vinurile și unele tipuri de ciocolată sunt bogate în antioxidanți. Cu precizarea că vitamina A și E sunt foarte sensibile la căldură, iar prin tratament termic îndelungat sunt reduse cantitativ. În timp ce vitaminele din grupul B sunt stabile atunci când produsele alimentare sunt preparate în cuptor, la grătar sau la abur.
Studiile intervenționale ( participanții primesc un tratament specific, conform planului de cercetare) evidențiază lipsa informațiilor privind siguranța aportului susținute de doze moderate până la mari de suplimente de micronutrienți și daunele pe termen lung nu pot fi excluse, în special la fumători. Sunt necesare dovezi suplimentare cu privire la eficacitatea, siguranța și dozarea adecvată a antioxidanților în raport cu bolile cronice.
În prezent, cele mai prudente sfaturi de sănătate publică continuă să fie consumarea unei varietăți de alimente de origine vegetală pe cât posibil proaspete, nepreparate termic și produse local. Prin urmare este bine să profităm de abundența legumelor cu frunze verzi care ne este adusă de primăvara!