Ce mâncăm de Sărbători pentru a ne menține greutatea

Ce mâncăm de Sărbători pentru a ne menține greutatea
Manuel-Constantin Mihai
Nutriționist Dietetician specialist in programul Diet Club Centrul de Dieta

Întrebarea corectă ce se impune ar fi nu doar ce mâncăm de Sărbători pentru a nu ne îngrașa, ci mai degrabă cum mâncăm în aceste zile pentru a ne menține la greutatea noastră de până acum. Pentru că abundența de alimente din această perioadă vine la pachet și cu schimbarea comportamentului alimentar, prilejuită de întâlnirile cu cei dragi, cu prietenii și cu cei apropiați. Cel mai probabil acum se întâmplă să se mănânce mai mult ca alte dăți.

În primul rând nu ar trebui să mâncăm mai des decât de obicei. Dacă în general avem un număr de două, trei poate chiar și cinci mese pe zi, n-ar fi o idee tocmai bună să mărim numărul acestora. Este posibil așa ceva? Cu siguranță da!

De Sărbători ajungem să ne întâlnim cu persoane cu care nu ne-am văzut de mult timp, stăm mai mult la masă, se socializează și se întâmplă să se mănânce mult mai mult, aproape fără să se realizeze acest lucru. Tot timpul este ceva pe masă, oricând se poate ciuguli câte ceva. Ne săturăm, dar mai luăm și ceva dulce… terminăm de mâncat și mai luăm o mână de arahide sau un pahar de suc… ori mai apare cineva și se mai servește un pahar de vin.

Sărbătorile la români nu se pot încadra în nici un tipar obișnuit de peste an. Dacă în restul anului avem perioade de repaus alimentar între mese, atunci tot așa va trebui să avem și în aceste zile!

În al doilea rând să încercăm să limităm conținutul caloric, să alegem cât mai slab din ceea ce avem la masă. Carnea cu cât mai puțină grăsime sau ulei, grătar sau fiert în locul prăjelilor, legume proaspete sau gătite în locul celor bogate în amidon, nemaivorbind de dulciuri ori băuturile cu zahăr sau alcoolice. Să mâncăm puțin și nu din fiecare deodată. S-a demonstrat că atunci când alimentația este foarte variată, se mănâncă inevitabil și mai mult. Acest fapt cauzează un aport caloric excesiv și în același timp și o digestie deficitară.

Însă limitarea calorică poate fi dificilă în perioada sărbătorilor de iarnă în condițiile în care există multe alimente noi, pe care nu le consumăm în mod obișnuit. Apare acum salata de boeuf, apar sarmalele și multe altele. Nu s-ar putea interzice și nici recomanda să stăm departe de ele, atât timp cât ele fac parte din tradiția și obiceiurile noastre gastronomice. Ca atare, dacă tot ‘știm’ că vom consuma ceva mai mult decât de obicei, o idee bună ar fi să limităm măcar aportul de carbohidrați, aportul alimentelor dulci. Unele alimente le putem găsi oricând, nu fac parte în mod expres din tradiția acestor zile. Drept urmare să limităm cât putem de mult aportul de pâine și derivate făinoase, saleuri, fursecuri, să stăm deoparte de dulciuri, bombonele, prăjituri cu cremă etc. O felie de cozonac are o însemnătate deosebita în contextul Sărbătorilor de Crăciun. Fructele ar fi o alegere bună în locul dulciurilor, a băuturilor îndulcite cu zahăr, acidulate ori neacidulate. Chiar apa minerală carbogazoasă, poate crea disconfort digestiv, în condițiile unor combinații alimentare oricum mai puțin fericite. Iar dacă vorbim de alcool, el monopolizează activitatea hepatită, ficat și-așa suprasolicitat de o alimentație bogată în grăsimi. Ca atare un pahar de vin sec, demisec poate fi o alegere bună, însă și acesta consumat rar.

Evitați să consumați multe feluri de mâncare la o masă, alegeți-vă unul, maxim două feluri. Amintiți-vă cum mâncați în restul anului și veți putea realiza acest lucru.

Sărbătorile sunt și prilej de socializare, de reîntâlnire cu cei dragi, cu familia, cu rudele sau prietenii. Dacă aveți în mod normal o anumită conduită alimentară, gândiți-vă că ea nu trebuie abandonată nici acum. Avem tendința, de altfel firească, de a accepta și chiar de a adera la comportamentul celor între care ne aflăm chiar și pentru o scurtă perioadă de timp. Dacă in locul in care mergem se mănâncă sau se consumă mai mult alcool, nu trebuie să facem și noi la fel.

Putem mânca dimineața un iaurt cu cozonac, sau preparate tradiționale cu muștar sau murături, ori salata de boeuf.

La prânz ciorbe sau fripturi cu salate iar la cină peștele poate fi cu broccoli, cu spanac ori cu alte legume. Ca și gustări fructe ori iaurt degresat.

Concluzia este că ar fi bine să fim cumpătați de Sărbători pentru că este de câteva ori mai greu și necesită mai mult timp să dăm jos kilogramele în plus față de cum le acumulam. Ce reușim să acumulăm, în câteva zile de neatenție ca surplus ponderal, se poate da jos apoi în câteva săptămâni de efort, și nu consider că se merită osteneala.

Sărbători cu bucurie și un an nou cât mai bun!

Edi are 12 ani și a reușit să slăbească 19 kg

In cadrul Programului de Dietă de 13 săptămâni și după o perioadă din Programul de Menținere Edi a slabit 19 kg.
Felicitări Edi, pentru voință și tenacitate.
Multă Sănătate!

Manuel Constantin MIHAI
Nutriționist Dietetician specialist in programul Diet Club Centrul de Dieta Suceava-Botoșani